Innovatie - Een stoel heeft vier poten
Ons bedrijf, dat zo oud was als België, moest "heruitgevonden" worden.
Ellenlange creatieve lijsten werden opgesteld, een waterval aan ideeën. Ze werden gescoord, geranked, gewogen, ... en we geraakten geen meter vooruit. Bedolven. Business cases opstellen was een plezier voor de visionairen en een kwelling voor de realisten. Kies je kamp.
Tot we de vier-poten-test uitvonden ...
Een stoel heeft vier poten. Dat heeft die vandaag, dat had een stoel 50 jaren geleden en zal die ook over 50 jaar hebben. Iemand die een innovatie kan bedenken die iets relevant toevoegt aan die 4 poten, een probleem oplost met betrekking tot die 4 poten, heeft een zéér sterke business case. Sterker dan 3G want dat wordt weggevaagd door 4G wat wordt weggevaagd door 5G enzoverder.
Er zijn er die stoelen met één poot, twee poten, drie poten of geen poten gemaakt hebben. Ongetwijfeld om de referentierol van de stoel met vier poten over te nemen. Niet gelukt, slechtere business case dan de vele bedrijfjes die in alle bescheidenheid in een hoekje "stoelpootdoppen" maken. Sinds 50 jaren, voor de volgende 50 jaren. Je kan een hele website vullen met stoelpotendoppen, wereldwijd, je kan ermee op Amazon en Bol.com, franchisen, patenten nemen, value for money en premium producten creëren, Pinterest topics maken, ... Wat een business case !
Plots konden realisten en visionairen elkaar vinden. De projecten werden gechallenged op onze 4 poten formule. Vragen verdiepten het voortschrijdend inzicht, één voor één vielen de projecten uit de boot, achtergelaten door sterkere projecten. Tot het éne project dat het sterkste bleek te zijn. Het was absoluut niet sexy maar moeilijk, erg technisch, veel werk ! Dat het waardevol was, is jaren later zeer duidelijk gebleken. In volle Corona-crisis heeft deze innovatie immers een levensecht probleem kunnen oplossen voor velen.
Ellenlange creatieve lijsten werden opgesteld, een waterval aan ideeën. Ze werden gescoord, geranked, gewogen, ... en we geraakten geen meter vooruit. Bedolven. Business cases opstellen was een plezier voor de visionairen en een kwelling voor de realisten. Kies je kamp.
Tot we de vier-poten-test uitvonden ...
Een stoel heeft vier poten. Dat heeft die vandaag, dat had een stoel 50 jaren geleden en zal die ook over 50 jaar hebben. Iemand die een innovatie kan bedenken die iets relevant toevoegt aan die 4 poten, een probleem oplost met betrekking tot die 4 poten, heeft een zéér sterke business case. Sterker dan 3G want dat wordt weggevaagd door 4G wat wordt weggevaagd door 5G enzoverder.
Er zijn er die stoelen met één poot, twee poten, drie poten of geen poten gemaakt hebben. Ongetwijfeld om de referentierol van de stoel met vier poten over te nemen. Niet gelukt, slechtere business case dan de vele bedrijfjes die in alle bescheidenheid in een hoekje "stoelpootdoppen" maken. Sinds 50 jaren, voor de volgende 50 jaren. Je kan een hele website vullen met stoelpotendoppen, wereldwijd, je kan ermee op Amazon en Bol.com, franchisen, patenten nemen, value for money en premium producten creëren, Pinterest topics maken, ... Wat een business case !
Plots konden realisten en visionairen elkaar vinden. De projecten werden gechallenged op onze 4 poten formule. Vragen verdiepten het voortschrijdend inzicht, één voor één vielen de projecten uit de boot, achtergelaten door sterkere projecten. Tot het éne project dat het sterkste bleek te zijn. Het was absoluut niet sexy maar moeilijk, erg technisch, veel werk ! Dat het waardevol was, is jaren later zeer duidelijk gebleken. In volle Corona-crisis heeft deze innovatie immers een levensecht probleem kunnen oplossen voor velen.
Deze vier-poten-test heeft ook de doorslag gegeven voor m'n eigen start up in 2014. We lossen het probleem op van katten en honden die het huis in of uit moeten kunnen. Kattenluikjes bestaan, willen we niet heruitvinden, maar wel enkele problemen die daarmee bestaan, oplossen. En er zijn wel enkele probleem met de bestaande luikjes: ze zijn lelijk, gaan gemakkelijk stuk, tochten, maken lawaai, ... Net zoals 4 poten van een stoel krassen kunnen maken op een mooie vloer. Kijk hier naar het volledige verhaal. Vandaag realiseren we een omzet die we zelf niet kunnen geloven, vrienden-ex-collega's kijken respectvol toe.